Indien cliënt na het eerste intakegesprek een nieuwe datum heeft afgesproken voor een vervolggesprek, is er sprake van een behandelingsovereenkomst.
De behandelingsovereenkomst is tweeledig;
De therapeut en de cliënt gaan een relatie met elkaar aan voor een bepaalde periode in de verhouding therapeut – cliënt.
De behandeling heeft betrekking op de door de cliënt aangedragen hulpvraag en behandeldoelen. Deze kunnen lopende het traject worden bijgesteld, c.q. gespecificeerd.
De overeenkomst kan op de volgende manieren of door de volgende omstandigheden worden beëindigd:
Therapeut en cliënt bepalen in gezamenlijk overleg dat er geen sessies meer nodig zijn;
Cliënt geeft aan, mondeling, schriftelijk of via e-mail dat men geen sessies meer wil afspreken;
De therapeut geeft aan, mondeling, schriftelijk of via e-mail geen sessies meer te zullen geven.
Cliënt houdt zich herhaaldelijk niet aan de algemene bepalingen uit deze behandelingsovereenkomst of aan afspraken die gedurende de sessies zijn gemaakt tussen cliënt en de therapeut;
De therapeut is van mening dat in verband met de problematiek van de cliënt en de competentie van de therapeut, de therapeut niet bekwaam is om de cliënt te begeleiden. Dit is in ieder geval aan de orde als de problematiek direct verband houdt met contra-indicaties.
De overeenkomst eindigt van rechtswege indien er geen sessie afgesproken is voor een termijn van langer dan drie maanden na de laatst gehouden sessie, tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken tussen therapeut en cliënt.
Bij het aangaan van de overeenkomst geldt voor een te houden sessie een bedrag per sessie. De actuele tarieven staan vermeld op de website van Nathalie Peeters (www.nathaliepeeters.nl). De cliënt betaalt per overboeking na ontvangst van de factuur, tenzij anders afgesproken.
Voor zover de kosten van het behandel- en/of begeleidingstraject voor vergoeding van een ziektekostenverzekeraar in aanmerking komen, dienen de cliënt en/of de ouders de van de behandelaar ontvangen en betaalde declaraties zelf in te dienen bij hun ziektekostenverzekeraar.
Indien sprake is van het bepaalde in lid 4 wordt bij een nieuwe afspraak een nieuwe overeenkomst van kracht met mogelijk een ander uurtarief.
Indien verhinderd, dient een afgesproken sessie 24 uur van te voren te worden afgemeld. De therapeut brengt 50% van de kosten voor deze gemiste sessie in rekening indien de cliënt zich niet tijdig heeft afgemeld, ongeacht de reden voor afmelding. Dit geldt ook als de cliënt, om welke reden dan ook, niet komt op afgesproken tijd en dag.
De therapeut houdt een dossier bij van aantekeningen van de gehouden sessies en andere relevante documenten. De cliënt en/of de ouders hebben recht op informatie en inzage in het dossier, met uitzondering van persoonlijke werkaantekeningen. Er bestaat een uitzondering op dit inzagerecht, namelijk wanneer de professional van mening is dat de uitoefening van bepaalde rechten indruist tegen het belang van de cliënt. Een verzoek om inzage in het cliëntdossier dient schriftelijk te geschieden. De behandelaar zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst van het schriftelijke verzoek, hieraan gehoor geven. Het dossier wordt bewaard conform de daarvoor wettelijk geldende bewaartermijnen.
De therapeut houdt zich aan geheimhoudingsplicht. Gegevens van de cliënt worden alleen met diens uitdrukkelijke goedkeuring aan derden (artsen en andere therapeuten) overhandigd of medegedeeld.
Indien nodig en in het belang van de behandeling, kan er informatie bij de huisarts/specialist/school worden ingewonnen en eventueel kan gedurende de behandeling, of achteraf, verslag worden gedaan aan de huisarts/specialist/school. Dit gebeurt alleen na overleg met en met verkregen toestemming van de cliënt of ouders/voogd.
Indien cliënt, diens huisarts of andere behandelaar een schriftelijke rapportage verlangt van het gehouden behandelingstraject met cliënt, wordt hiervoor een factuur gestuurd aan cliënt. Deze factuur behelst maximaal een uur arbeid tegen het bovenstaand met de cliënt afgesproken uurtarief.
Waar mensen met elkaar werken kunnen conflicten ontstaan. Ook cliënt en hulpverlener kunnen met elkaar in conflict komen. Mocht de dienstverlening niet naar wens verlopen, is het natuurlijk allereerst belangrijk om uw klacht te bespreken met de hulpverlener die u begeleidt. Ook al kan dit lastig zijn, het is vaak de beste manier om zaken te verhelderen. Voor die situaties, waarin het niet lukt om het conflict samen op te lossen, bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij een onafhankelijke klachtencommissie. Nathalie Peeters is aangesloten bij het Klachtenportaal Zorg.
Cliënt gedraagt zich als een gast; hij/ zij houdt zich aan de regels van de gastvrouw/gastheer (de therapeut). Er wordt tijdens een sessie niet gerookt en geen alcohol gedronken. De kosten van vernieling van eigendommen van de therapeut door de cliënt, zullen op cliënt worden verhaald. Van iedere vorm van mishandeling van de therapeut door de cliënt zal te allen tijde aangifte bij de politie worden gedaan.
Nathalie Peeters is niet aansprakelijk voor eventuele nadelige gevolgen die zijn ontstaan doordat cliënt onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, dan wel doordat cliënt voor hem/haar bekende en beschikbare informatie aanwezig in medische dossiers van arts/specialist of andere behandelaar, niet heeft verstrekt.
De behandelaar is niet aansprakelijk voor schade van cliënt en/of de ouders en/of derden ten gevolg of naar aanleiding van deze overeenkomst of de uitvoering hiervan. Cliënt en/of de ouders vrijwaren de behandelaar voor eventuele aanspraken ter zake van derden, zulks behoudens opzet of bewuste roekeloosheid van de behandelaar zelf.
De cliënt heeft het privacyreglement van Nathalie Peeters gelezen (te vinden op www.nathaliepeeters.nl) en cliënt stemt in met dit privacyreglement.
Nathalie Peeters is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan aan eigendommen van cliënt door parkeren nabij de praktijkruimte, noch voor andere schade ontstaan door het betreden van de praktijk, de hal, wachtruimte en het gebruik maken van het toilet.